سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیماری پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟


بزرگ شدن پروستات، پروستاتیت و سرطان پروستات از بیماری های شایع پروستات هستند. برای آشنایی بیشتر با این بیماری ها با ما همراه باشید.

پروستات غده ای گرد و کوچک است که مایع منی در مردان تولید می کند که به تغذیه و انتقال اسپرم کمک می کند. پروستات وظایف زیادی دارد. عملکرد اصلی پروستات تولید اسپرم است که یکی از اجزای اسپرم است. پروستات در تولید هورمون نقش دارد و به تنظیم جریان ادرار کمک می کند.

مشکلات پروستات در بزرگسالان شایع تر است. شایع ترین مشکلات پروستات پروستاتیت، بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات است. علائم مشکلات پروستات اغلب به صورت خستگی ظاهر می شود که ممکن است شامل کنترل ضعیف روده یا مشکل در دفع ادرار باشد.

پروستات چیست؟

پروستات غده کوچکی است که درست در زیر مثانه قرار دارد و در تولید و بهینه سازی اسپرم نقش دارد. کپسولی از بافت همبند با فیبرهای عضلانی، پروستات را احاطه کرده است. این کپسول غده پروستات را در برابر لمس کشسان می کند.

پروستات به طور متوسط ??به اندازه یک گردو یا یک توپ پینگ پنگ است. وزن پروستات تقریباً 30 گرم است. پروستات در عمق لگن، بین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد. غده پروستات را می توان با وارد کردن انگشت به راست روده و فشار دادن آن به جلوی بدن احساس کرد.

مجرای ادرار، لوله ای که ادرار و منی را از طریق پروستات از بدن خارج می کند. از آنجایی که پروستات این لوله را احاطه کرده است، مشکلات پروستات می تواند بر جریان ادرار تأثیر بگذارد. این عضو یکی از بخش های تولید مثلی یا جنسی بدن مرد است. قسمت های دیگر شامل اندام تناسلی، گلو و تخمدان ها می باشد.

وظایف پروستات چیست؟

یک مرد برای زنده ماندن نیازی به پروستات فعال ندارد. اما پروستات برای تولید مثل مهم است. وظایف پروستات عبارتند از:

کمک به تولید اسپرم: وظیفه اصلی پروستات اضافه کردن مایع پروستات به مایع منی است. 20 تا 30 درصد حجم اسپرم مربوط به مایع پروستات است و بقیه از وزیکول های منی یا کیسه منی (50 تا 65 درصد) و بیضه ها (5 درصد) می آید.

مایع پروستات حاوی اجزایی مانند آنزیم ها، روی و اسید سیتریک است که محیطی ایده آل برای زنده ماندن مایع منی ایجاد می کند. یک آنزیم مهم آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) است که به نرم شدن و مایع شدن اسپرم کمک می کند.

مایع موجود در مایع منی به اسپرم کمک می کند تا از مجرای ادرار عبور کند و از سفر خود به تخمک زنده بماند. مایع پروستات کمی اسیدی است. اما سایر عناصر موجود در مایع منی یا ترشحات معمولاً آن را قلیایی می کنند. دلیل قلیایی بودن اسپرم این است که می تواند محیط اسیدی واژن را خنثی کند و از اسپرم در برابر آسیب محافظت کند.

انسداد مجرای ادرار در هنگام انزال: در هنگام انزال، پروستات منقبض می شود و مایع پروستات را به مجرای ادرار می ریزد. در اینجا، این مایع با سلول های اسپرم و مایع کیسه منی ترکیب می شود و منی را تشکیل می دهد که سپس از بدن خارج می شود. هنگامی که پروستات در حین انزال منقبض می شود، دهانه بین مثانه و مجرای ادرار را مسدود می کند و اسپرم را مجبور به خروج می کند. بنابراین در شرایط آناتومیک معمولی امکان ادرار و انزال همزمان وجود ندارد.

متابولیسم هورمونی: آندروژن هایی مانند تستوسترون برای عملکرد صحیح پروستات مورد نیاز است. آندروژن ها هورمون های جنسی مردانه هستند.

پروستات حاوی آنزیمی به نام 5-آلفا ردوکتاز است که تستوسترون را به شکل فعال بیولوژیکی به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می کند. این هورمون برای رشد و عملکرد طبیعی پروستات مهم است. در مردان در حال رشد، این هورمون برای ایجاد ویژگی های جنسی ثانویه مانند رشد موهای صورت ضروری است.

بیماری پروستات

هیپرپلازی خوش خیم پروستات، پروستاتیت و سرطان پروستات از شایع ترین بیماری های پروستات هستند. اگرچه این بیماری ها علل مختلفی دارند، اما علائم مشابهی دارند. به همین دلیل مهم است که در معاینه سالانه خود در مورد غربالگری سرطان پروستات با پزشک خود صحبت کنید.

اگر علائم بیماری های ذکر شده را تجربه کنید، پزشک اغلب شما را به یک متخصص اورولوژی (پزشکی که در بیماری های سیستم ادراری و دستگاه تناسلی مردانه تخصص دارد) ارجاع می دهد. در زیر به توضیح این بیماری می پردازیم.

بزرگ شدن پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

هیپرپلازی پروستات (BPH)، همچنین به عنوان غده پروستات بزرگ شناخته می شود، یک مشکل رایج در مردان مسن است. بزرگ شدن غده پروستات می تواند علائم ادراری آزاردهنده ای مانند انسداد جریان ادرار از معده ایجاد کند. این وضعیت همچنین می تواند باعث مشکلات مثانه، مشکلات ادراری و مشکلات کلیوی شود.

درمان های موثر زیادی برای بزرگ شدن پروستات وجود دارد، از جمله داروها، درمان های کم تهاجمی و جراحی. برای انتخاب بهترین گزینه، بیمار و پزشک علائم، اندازه غده پروستات و سایر شرایط سلامتی و همچنین ترجیحات بیمار را در نظر می گیرند.

علائم و نشانه های بزرگ شدن پروستات

شدت علائم در افراد مبتلا به بزرگی پروستات متفاوت است، اما علائم معمولاً با گذشت زمان بدتر می شوند. علائم و نشانه های رایج هیپرپلازی خوش خیم پروستات عبارتند از:

نیاز مکرر یا فوری به ادرار کردن

تکرر ادرار در شب

مشکل در شروع ادرار کردن

جریان ضعیف ادرار یا جریانی که متوقف می شود و سپس شروع می شود.

ادرار از انتهای خالی می چکد

ناتوانی در تخلیه کامل مثانه

علائم و نشانه های هیپرپلازی خوش خیم پروستات عبارتند از:

عفونت مجاری ادراری

ناتوانی در دفع ادرار

خون در ادرار

اندازه پروستات لزوماً شدت علائم را تعیین نمی کند. برخی از مردان با بزرگی خفیف پروستات ممکن است علائم قابل توجهی داشته باشند، در حالی که سایر مردان با پروستات بسیار بزرگ ممکن است علائم ادراری جزئی داشته باشند. برای برخی از مردان، علائم در نهایت تثبیت می شود و حتی ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد.

یکی دیگر از دلایل احتمالی علائم ادراری است

شرایطی که می تواند منجر به علائمی شبیه به علائم ناشی از بزرگ شدن پروستات شود عبارتند از:

عفونت مجاری ادراری

سرطان پروستات (پروستاتیت)

تنگ شدن مجرای ادرار

آسیب گردن مثانه ناشی از جراحی قبلی

مثانه یا کلیه

مشکلات مربوط به اعصابی که مثانه را کنترل می کنند

سرطان پروستات یا سرطان مثانه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مشکل ادرار دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر در مورد علائم ادراری نگران نباشید، مهم است که بدانید چه چیزی باعث آنها می شود. مشکلات ادراری درمان نشده می تواند منجر به انسداد مجاری ادراری شود. اگر نمی توانید ادرار کنید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علت بزرگ شدن پروستات

غده پروستات در زیر مثانه قرار دارد. لوله ای که ادرار را از مثانه به آلت تناسلی برای تخلیه (مجرای ادرار) می برد از وسط پروستات می گذرد. هنگامی که پروستات بزرگ می شود، جریان ادرار را مسدود می کند.

برای اکثر مردان، رشد پروستات در طول زندگی ادامه دارد. در بسیاری از مردان، این رشد مداوم باعث بزرگ شدن پروستات می شود که باعث مشکل در ادرار کردن یا محدود شدن شدید جریان ادرار می شود. به طور کامل مشخص نیست که چه چیزی باعث بزرگ شدن پروستات می شود. با این حال، رشد پروستات می تواند به دلیل تغییر در تعادل هورمون های جنسی در مردان رخ دهد.

عوامل خطر برای هیپرپلازی پروستات

خطرات بزرگ شدن غده پروستات عبارتند از:

افزایش سن: بزرگ شدن غده پروستات به ندرت باعث ایجاد علائم و نشانه هایی در مردان زیر 40 سال می شود. یک سوم مردان تا سن 60 سالگی علائم متوسط ??تا شدید دارند و در 80 سالگی حدود نیمی از آنها این علائم و نشانه ها را نشان می دهند.

سابقه خانوادگی: داشتن یکی از خویشاوندان خونی مانند پدر یا برادری که مشکل پروستات دارد به این معنی است که احتمال بروز مشکلات در این زمینه بیشتر است.

دیابت و بیماری قلبی: مطالعات نشان می دهد که دیابت، بیماری قلبی و استفاده از مسدود کننده های بتا می تواند خطر BPH را افزایش دهد.

سبک زندگی: چاقی خطر ابتلا به BPH را افزایش می دهد و ورزش می تواند این خطر را کاهش دهد.

مشکلات بزرگ شدن پروستات

عوارض بزرگ شدن پروستات می تواند شامل موارد زیر باشد:

ناتوانی ناگهانی در ادرار کردن (احتباس ادرار): ممکن است برای تخلیه ادرار نیاز به قرار دادن یک لوله (کاتتر) در مثانه باشد. برخی از مردان مبتلا به پروستات بزرگ برای رفع احتباس ادراری نیاز به جراحی دارند.

عفونت دستگاه ادراری (UTIS): عدم تخلیه کامل مثانه می تواند خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری را افزایش دهد. اگر عفونت ادراری مکرر رخ دهد، جراحی برای برداشتن بخشی از پروستات ممکن است ضروری باشد.

سنگ های مثانه: این سنگ ها معمولاً به دلیل ناتوانی در تخلیه کامل مثانه ایجاد می شوند. سنگ مثانه می تواند باعث عفونت، تحریک مثانه، خون در ادرار و انسداد جریان ادرار شود.

آسیب مثانه: مثانه ای که به طور کامل تخلیه نمی شود می تواند به مرور زمان بزرگ شده و ضعیف شود. در نتیجه دیواره ماهیچه ای مثانه به درستی منقبض نمی شود و تخلیه کامل مثانه را دشوار می کند.

آسیب کلیه: فشار بر روی مثانه ناشی از احتباس ادرار می تواند مستقیماً به کلیه ها آسیب برساند یا عفونت مثانه را به کلیه ها برساند. اکثر مردان دارای پروستات بزرگ شده از این عوارض رنج نمی برند. با این حال، احتباس حاد ادرار و آسیب کلیه می تواند تهدیدی جدی برای سلامتی شما باشد. به گفته متخصصان، اگر پروستات بزرگ باشد، خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش نمی یابد.

تشخیص بزرگی پروستات

پزشک با پرسیدن سوالات دقیق در مورد علائم بیمار و انجام معاینه فیزیکی شروع می کند. این معاینه اولیه احتمالاً شامل موارد زیر خواهد بود:

معاینه رکتوم: پزشک انگشت خود را (با دستکش های روغنی) وارد رکتوم بیمار می کند تا غده پروستات را تجسم کند.

تجزیه و تحلیل ادرار: تجزیه و تحلیل نمونه ادرار می تواند به رد عفونت یا سایر مشکلاتی که ممکن است علائم مشابهی ایجاد کند کمک کند.

آزمایش خون: نتایج ممکن است مشکلات کلیوی را نشان دهد.

آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): PSA ماده ای است که در پروستات تولید می شود. سطح PSA با بزرگ شدن پروستات افزایش می یابد. با این حال، سطوح بالای PSA می تواند ناشی از روش های اخیر، عفونت ها، جراحی یا سرطان پروستات باشد.

پس از آن، پزشک ممکن است آزمایش‌های اضافی را برای تأیید بزرگی پروستات و رد سایر مشکلات احتمالی توصیه کند. این تست ها عبارتند از:

آزمایش جریان ادرار: بیمار در یک مخزن متصل به دستگاهی که شدت و حجم جریان ادرار را اندازه گیری می کند ادرار می کند. نتایج این آزمایشات به تعیین اینکه آیا وضعیت فرد در طول زمان در حال بهبود یا بدتر شدن است کمک می کند.

آزمایش حجم باقیمانده ادرار پس از تخلیه: این آزمایش تعیین می کند که آیا می توانید مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید یا خیر. این آزمایش را می توان با استفاده از سونوگرافی یا با قرار دادن کاتتر پس از ادرار برای اندازه گیری میزان ادرار باقی مانده در مثانه انجام داد.

اگر وضعیت فردی پیچیده تر باشد، متخصص اورولوژی ممکن است موارد زیر را توصیه کند:


سونوگرافی ترانس رکتال: یک پروب سونوگرافی برای اندازه گیری و ارزیابی پروستات در رکتوم بیمار قرار داده می شود.

نمونه برداری از پروستات: سونوگرافی ترانس رکتال سوزن های مورد استفاده برای نمونه برداری از بافت پروستات را هدایت می کند. آزمایش بافت می تواند به پزشک شما در تشخیص یا رد سرطان پروستات کمک کند.

تست یورودینامیک و جریان فشار: یک کاتتر از طریق مجرای ادرار به مثانه وارد می شود. آب و گاهی هوا به آرامی به مثانه تزریق می شود. سپس پزشک می تواند فشار مثانه را اندازه گیری کرده و عملکرد عضلات مثانه را تعیین کند. این آزمایشات معمولاً فقط در مردانی که مشکوک به مشکل عصبی هستند و در مردانی که یک روش قبلی مربوط به پروستات را انجام داده اند و هنوز علائم دارند انجام می شود.

سیستوسکوپی یک ابزار منعطف و روشن (سیستوسکوپ) در مجرای ادرار بیمار قرار می گیرد و به پزشک اجازه می دهد تا داخل مجرای ادرار و مثانه را ببیند. قبل از انجام این آزمایش، فرد تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد.

درمان هیپرپلازی پروستات

درمان های مختلفی برای بزرگ شدن پروستات وجود دارد، از جمله داروها، روش های کم تهاجمی و جراحی. بهترین گزینه درمانی برای هر بیمار به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

اندازه پروستات

تغییر دادن

سلامت عمومی

درجه اضطرابی که فرد تجربه می کند

اگر علائم بیمار قابل تحمل باشد، ممکن است تصمیم بگیرد که درمان را به تاخیر بیندازد و به سادگی علائم را مشاهده کند. برای برخی از مردان، علائم بدون درمان از بین می روند.

داروهایی که برای درمان بزرگی پروستات استفاده می شود.

دارو درمانی رایج ترین درمان برای علائم خفیف تا متوسط ??بزرگی پروستات است. گزینه های دارویی عبارتند از:

مسدود کننده های آلفا: این داروها عضلات گردن مثانه و فیبرهای عضلانی در پروستات را شل می کنند و ادرار را آسان می کنند. مسدود کننده های آلفا، که شامل داروهایی مانند آلفوزوسین، دوکسازوسین، تامسولوسین و سیلودوسین هستند، اغلب در مردان دارای پروستات نسبتا کوچک سریعتر عمل می کنند. عوارض جانبی می تواند شامل سرگیجه و وضعیت خطرناکی باشد که در آن مایع منی به جای خروج از نوک آلت تناسلی (انزال مکرر) به مثانه باز می گردد.

5 مهارکننده آلفا ردوکتاز: این داروها با مسدود کردن تغییرات هورمونی که باعث رشد پروستات می شوند، پروستات را کوچک می کنند. اثربخشی این داروها، فیناستراید و دوتاستراید، ممکن است تا شش ماه طول بکشد تا مشخص شود. از عوارض این داروها می توان به انزال رتروگراد اشاره کرد.

درمان های دارویی ترکیبی: اگر داروها به تنهایی مؤثر نباشند، پزشک ممکن است مصرف همزمان آلفا بلوکر و مهارکننده 5 آلفا ردوکتاز را توصیه کند.

تادالافیل: مطالعات نشان می دهد که این دارو که اغلب برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شود، می تواند بزرگی پروستات را نیز درمان کند.

درمان و جراحی کم تهاجمی بزرگ شدن پروستات

درمان یا جراحی کم تهاجمی ممکن است در موارد زیر توصیه شود:

علائم بیمار متوسط ??تا شدید است

داروها علائم را تسکین نمی دهند

انسداد مجاری ادراری، سنگ مثانه، وجود خون در ادرار یا مشکلات کلیوی

درمان مناسب را انتخاب کنید

در صورت داشتن شرایط زیر، درمان های جراحی کم تهاجمی ممکن است گزینه خوبی نباشند:

عفونت ادراری درمان نشده

تنگی مجرای ادرار

سابقه پرتودرمانی پروستات یا جراحی مجرای ادرار.

بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروزیس.

هر نوع جراحی پروستات می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. بسته به روش انتخابی، عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

به جای خروج از آلت تناسلی در حین انزال، اسپرم به مجرای ادرار (انزال رتروورت) باز می گردد.

ناتوانی موقت در دفع ادرار

عفونت ادراری

خون ریزی

ضعف

به ندرت، از دست دادن کنترل مثانه (بی اختیاری).