سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد ورق های فلزی تزیینی و انواع آنها را بشناسید


ورق های فولادی توانسته اند بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. بردها به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا دارای مزایای زیادی هستند و عمر مفید بالایی دارند. به همین دلیل در بخش های مختلف مورد استفاده صنعتگران قرار می گیرد. از جمله بخش‌های صنعتی که از نوع خاصی از ورق فولادی استفاده می‌کنند، صنایع مرتبط با محصولات تزئینی است. پانل های مورد استفاده در این صنایع به پانل های فولادی تزئینی معروف هستند. در این مقاله  از مهفا قصد داریم در مورد استفاده از ورق های تزئینی استیل و هر آنچه که باید در مورد این ورق ها بدانید صحبت کنیم.

صفحه فلزی تزئینی چیست؟

ورق استیل تزئینی را باید نوع خاصی از ورق استنلس استیل دانست. این نوع ورق به ورق فولادی یا ورق فولادی ضد زنگ معروف است. ورق فولادی در اصل نوعی آلیاژ فولاد کربنی است که از عناصر دیگری مانند نیکل، کروم، منگنز و عناصر دیگر استفاده می کند. هر یک از این عناصر می توانند بر خواص، ویژگی ها و کاربرد صفحات فولادی تأثیر بگذارند. ورق های فولادی در برابر خوردگی، سایش و زنگ زدگی مقاومت بی نظیری دارند و می توانید سال ها بدون کوچکترین مشکلی از آنها استفاده کنید. علاوه بر این، این آلیاژ دارای سطحی براق با روکش فلزی جذاب است.

از آنجایی که ورق فولادی تزیینی نیز نوعی ورق استنلس استیل است، تمامی خواص و خصوصیات این آلیاژها را به خود اختصاص داده است. همانطور که از نام آن پیداست از ورق فلزی برای ساخت ضایعات تزئینی و محصولات تزئینی استفاده می شود که می تواند فضاهای داخلی و خارجی را زیباتر کند. امروزه در بازار انواع ورق های فلزی تزئینی به صورت ورق یا رول عرضه می شود. همچنین این ورق ها مبنای تولید انواع لوله و پروفیل فولادی می باشد.

این نوع کاغذ از نظر کیفیت بسیار زیباست

با توجه به کاربرد و کیفیت زیبایی ورق استیل دکوراتیو  می توان آنها را طبقه بندی کرد. از مهم ترین انواع ورق های فولادی تزئینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورق فولادی آینه

ورق های این نوع دارای سطحی کاملا صاف و تمیز، یکنواخت و براق با قابلیت بازتاب نور مانند آینه می باشند. البته سطوح براقیت و انعکاس پذیری به درجات مختلفی از طریق تکنیک های پرداخت بر روی سطح ورق اعمال می شود. از این رو استفاده از فولاد آینه ای تزئینی در ساخت محصولات تزئینی و زینتی افزایش چشمگیری داشته است. با سطح صاف و براقش می توان نقوش هندسی بسیار جذابی خلق کرد و از جذابیت آینه ای آن در فضاهای مجلل و شیک استفاده کرد.

ورق فولادی مات

اگر علاقه ای به بازتاب نور و درخشش سطح به کار رفته در فضا ندارید، می توانید از پنل های استیل مات استفاده کنید. این نوع ورق از کیفیت بصری بالایی برخوردار بوده و یکی از رایج ترین انواع ورق فولادی تزیینی می باشد. یکی از مزیت های اصلی که استفاده از ورق های فولادی مات تزیینی را افزایش داده است این است که از اثر انگشت جلوگیری می کنند و نیاز به نگهداری زیادی دارند. وقتی توجه به عدم توجه به خط و خش و بی نظمی ها را به این موضوع اضافه کنید، به خوبی متوجه می شوید که چقدر می توان از ورق های فولادی کسل کننده استفاده کرد. امروزه از این ورق ها در لابی، آسانسور و فضاهای عمومی با تردد زیاد استفاده می شود. ظاهر این تابلوها حسی مدرن و امروزی به سازه می بخشد.

ورق فولادی خراشیده

نوع دیگر ورق فولادی تزیینی، ورق فولادی موجدار است. این ورق های سری مشابه ورق های فولادی مات هستند و تفاوت آنها در کیفیت سطح ورق ها است بنابراین در مقایسه با ورق های تزئینی مات، ورق های فولادی ضد زنگ صیقلی نور کمتری را منعکس می کنند.بنابراین در کاربردهای تزئینی و جایی که کاربر قصد کاهش بازتاب نور را دارد، این فرمت کاغذ بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی به دلیل کیفیت و زبری خاص سطح بنابراین در برابر اثر انگشت و آلودگی محیطی به خوبی عمل می کند. و صفحه فولادی ضد خش را می توان نه تنها در مناطق بیرونی استفاده کرد. بلکه شامل فضای داخل ساختمان نیز می شود.

ورق فولادی طرح دار

یکی از پانل های استیل تزئینی که بازخورد بسیار مثبتی از مصرف کنندگان دریافت می کند، پانل های استیل طرح دار است. همانطور که از نام این بشقاب ها مشخص است، سطح این بشقاب ها با روش های مختلف، طرح های متفاوت و جذابی بر روی آنها حک شده است. بنابراین استفاده از ورق های استیل طرح دار تزیینی بسیار متنوع می شود و می توان از آن برای تولید ظروف تزئینی، مجسمه، نمای ساختمان و ... استفاده کرد. صنعتگران می توانند طرح هایی از چوب، دانه، لجن، پوست، ابر و باد را روی این صفحات فولادی حک کنند. کمک از روش های مختلف اندازه گیری

توری ورق فولادی

صفحه توری استیل دارای سوراخ هایی است که بسته به سفارش مشتری در اندازه های مختلف قابل استفاده می باشد. نام دیگر صفحه مشبک استیل طرح پانچ است. توری استیل دکوراتیو علاوه بر امکان استفاده در طراحی، می تواند در سایر صنایع نیز به عنوان فیلتر یا مواد اولیه در تولید لوازمی مانند لوازم آشپزخانه و ... استفاده شود. به کمک این نوع صفحه آهنی می توانید از نور مخصوص نیز استفاده کنید. با نوآوری و خلاقیت می توان کاربردهای زیادی را برای این نوع ورق متصور شد.

ورق فولادی رنگی

نوع دیگری از صفحات فلزی تزئینی، ورق های فلزی رنگی است. لازم به ذکر است که ورق های رنگی می توانند مشبک، طرح دار، براق و ... باشند. با این حال، از آنجایی که صفحات فلزی تزئینی رنگی بسیاری وجود دارد، می توان آنها را در یک دسته جداگانه قرار داد. از مهمترین ورق های فلزی برای دکوراسیون می توان به طلا، نقره، مشکی، مس، آبی، قرمز، دودی و ... اشاره کرد.

استفاده از کاغذهای تزئینی فلزی

ورق های فلزی تزئینی به دلیل مزایای منحصر به فرد خود در صنایع زیادی مورد استفاده قرار گرفته اند. اما بیشتر در صنعت ساخت و ساز، مبلمان و حمل و نقل عمومی استفاده می شود. از ورق های فلزی تزئینی در بانک ها، پاساژها، لابی ها و ... استفاده می شود. قابل استفاده برای نمای ساختمان ها و سازه های مختلف. البته لازم به ذکر است که استفاده از این ورق ها در آسانسور نیز یکی از بهترین گزینه ها می باشد. به عنوان مثال برای ساخت درب، نمای بیرونی و داخلی آسانسور از ورق های فلزی تزئینی استفاده می شود. همچنین از این نوع کاغذ برای تزئین داخل واگن قطار، مترو و اتوبوس به کشتی و قایق استفاده می شود.

اما این تنها بخشی از کاربرد صفحات فولادی تزئینی در تولید است. از این ورق ها می توان برای ساخت تجهیزات در صنایعی مانند مواد غذایی، شیمیایی و دارویی استفاده کرد. البته انواع ورق های دکوری در آشپزخانه های خانگی و صنعتی قابل استفاده بوده و برای تولید انواع اجناس و خدمات آشپزخانه قابل استفاده است.

گریدهای اصلی ورق های فولادی تزئینی

ورق های فولادی تزئینی در کیفیت ها و آلیاژهای مختلف در بازار موجود است. این کیفیت می تواند از یک سو بر خواص فنی و کاربری ورق فولادی و از سوی دیگر بر قیمت آن تأثیر بگذارد. از مهمترین و اصلی ترین مشخصات فولاد تزئینی می توان به فولادهای 304، 316 و 430 اشاره کرد که تفاوت این گریدها از نظر مشخصات و مشخصات بسیار زیاد است. ورق های فولادی 304 و 316 ورق های فولادی آستنیتی هستند که خاصیت مغناطیسی ندارند و آهن ربا را جذب نمی کنند. به همین دلیل به آن ورق فولادی نچسب نیز می گویند. ورق 304 مقاومت در برابر خوردگی خوبی دارد و برای مصارف عمومی انتخاب خوبی است. پلیت 316 مقاومت در برابر خوردگی بالاتری دارد و در محیط های با رطوبت بالا و ساحلی توصیه می شود. ورق فولادی تزئینی درجه 430 یکی از ورق های فولادی است که توسط آهنربا جذب می شود. 430 صفحه ارزانتر است و مشخصات پایین تری دارد.