سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گارانتی بدون استرس باغ پرندگان اصفهان

تهران گردی در پاییز معماری و ظرافت های این بازار سنتی آدم رو جذب خودش میکنه و به کسایی که عاشق دیدن بازارهای سنتین اینجا رو پیشنهاد میکنم. بلندای این مناره ها و اینکه کاشی کاری منحصر به فردی حتی در اوج مناره ها انجام شده، تعجب همگان را بر میانگیزد زیرا این مناره ها هر چه به سمت بالا رفته باریک تر شده و تنها یکی از آنها دارای پلکان است از این رو ظرافت کاشی کاری در این ارتفاع به واقع قابل تحسین است. سردر مسجد با ظرافت بینظیری کاشی کاری شده و نقش و نگارهایش زبان زد است. راه پلهای، عبور و مرور به بلندای بنا را آسانتر میکرده که هنوز اثراتی از آن برجا مانده است. معبد زرتشتیان یزد برای بسیاری از گردشگران جالب است و همین که برای بازدید از آن به یزد پا بگذارید، فرهنگ و آیین کهن ایران تداعی می شود. یافته شدن سفالهای گورتان و نامهای باستانی روستاهای ماربین، گواه بسندهای است بر وجود فرهنگ و تمدنی دیرسال در این بخش، که متاسفانه بسیار مورد بی توجهی واقع شده است. متاسفانه در سال های اخیر توجهی برای حفظ و نگهداری این مجموعه صورت نمی گیرد. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مسیر را باید به صورت پیاده طی کنید و کوهنوری نیز بخش دیگری از مسیر است تجهیزات لازم برای کوهنوردی را همراه داشته باشید. البته این نکته نیز قابل توجه است که آتشگاه باستانی شهر اصفهان در سال 1330 با شمار? 330 به ثبت ملی رسیده است.

آندره قزاگ کسی بود که در سال 1938 این سازه را مورد مطالعه قرار داد و ماکسیم سیرو نقشه معماری آتشگاه اصفهان را در سال 1960 ترسیم کرد. یکی از اثرات استفاده از عدد چهار در معماری ایرانی، تقسیم باغ با استفاده از معابر مختلف به چهار بخش و ایجاد چهارباغ است. خود این بخش، به چند دسته تقسیم میشود و در هر کدام از این بخشها، عمل خاصی صورت میگیرد. برای این میعادگاه آرام بخش، در شهرها و روستاهای مختلف ایران، هنرمندان و معماران برجسته گرد هم می آیند تا مکانی پر از عشق و زیبایی را خلق کنند. در برخی موارد سبک خاصی در ایجاد کتیبه ها دیده می شود که از جمله ی آن ها می توان به علاقه ی هنرمندان به ایجاد شبکه ای از نقوش هندسی در مرکز نقش ها اشاره کرد، که اسامی چون «علی» و «محمد» در آن ها جای گرفته اند. گوهرشاد از خرید آن منصرف گردید؛ زیرا نمیخواست در ساخته شدن مسجد، ظلم کند. تا اقامت در شهر مقصد و خرید بلیط رفت و برگشت همراه شما هستیم. ظهیرالدوله بعدها ارادتی خاص به شیخ احمد احسائی پیدا کرد و در هنگام اقامت شیخ در یزد بدیدار او رفت. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: چهارمین خط اتوبوس تندروی اصفهان حدفاصل پایانه جی تا سهراه درچه واقع در خیابان آتشگاه امروز (شنبه) آغاز بهکار کرد. در طول سالیان سال که از زمان ساخت آتشگاه در دوره ساسانیان می گذرد، این بنا تا به امروز با مشکلات مختلفی مواجه شده است. این مکان، در حدود سال 1326 خورشیدی، تخریب و به وضوخانه تبدیل شد.

باغ پرندگان اصفهان کِی و کجا ساخته شد؟ سرانجام در سال 1343 باغ و عمارت هشتبهشت، رسما به وزارت فرهنگ و هنر ایران سپردهشد. اگر به بنا های تاریخی و ساختمان های کهن که از فرهنگ و تمدن باستان سرچشمه می گیرند علاقه دارید و به اصفهان سفر کرده اید بازدید آتشکده را از دست ندهید. ابن حوقل، ابوالقاسم: صورةالارض؛ ترجمه: جعفر شعار، تهران: بنگاه فرهنگ ایران، 1345، ص 49. اقامتگاه ایروانی اصفهان: اقامتگاه ایروانی اقامتگاهی سنتی و نسبتا اقتصادیتر در خیابان ابن سینا،کوچه میر علاءالدین 37، کوچه مسجد جامع، پلاک 4 است. قدم زدن در کوچه های سنگفرش و دیدن ساختمان های متفاوت و زیبا چیزی است که حسابی حال تان را جا می آورد. در این مقاله، همراه ما باشید تا با مناطق گردشگری یزد، اولین شهر خشتی در جهان آشنا شویم؛ در کوچه پس کوچه های آن قدم بزنیم و لذت ببریم. قدم زدن تو بازار محمد علی خان حس خیلی خوبی بهم داد انگار رفتم به زمان قاجار و دارم ترمه ها رو تماشا میکنم. به همین دلیل توصیه میکنیم که ضمن شرکت در تورهای یزدگردی و سفر به یزد، حتماً سری به میدان، حمام و بازار خان بزنید و از هیاهوی جریان زندگی در این اماکن لذت ببرید. بازار و حمام خان یزد بخشی از مجموعه تاریخی ارزشمندی است که از بخش های مختلفی چون مدرسه، میدان، بازار و حمام تشکیل شده و به دلیل قدمت بالای تاریخی و سبک معماری منحصربفرد آن، به یکی از جذاب ترین اماکن تاریخی کشورمان مبدل گشته است. بله، شهرهای دیگری هم بازار قیصریه دارند که اتفاقا شهرهایی تاریخی هم هستند مثل اصفهان، شیراز، کرمان و قزوین. یکی از جالبترین خاصیتهای این مدل کاشیکاری که در دیگر عمارتهای اصفهان هم ممکن است به آن بر بخورید، آکوستیک کردن صداست.

مساحت زیربنای این مسجد حدود 9800 متر مربع است، که حدود 500 متر مربع از آن به کاشیها و کتیبههای تزئینی اختصاص دارد. حمام خان معروف به گرمخانه یا گرمابه نور در سال 1212 هجری قمری در زمینی به مساحت 1,170 متر مربع و زیربنای 900 متر مربع احداث شد. ساخت مسجد به فرمان شاه عباس اول در سال 1020 هجری قمری و چهارمین سال سلطنت بهمنظور زیباسازی میدان آغاز شد. 1- نصراله فلسفی، زندگی شاه عباس اول (تهران: دانشگاه تهران،1345)، ج3، ص 201 و213. این بنا به دستور شاه عباس و در دو طبقه ساخته شد. همچنین در سال 1382 در تاریخ 9 اردیبهشت ماه، بازار خان یزد بهعنوان آثار ملی ایران ثبت شد و جایگاه تاریخیاش جاودانه شد. نام مجموعه خان یزد بهعنوان یکی از میراث ملی کشور، در تاریخ 21 اردیبهشت سال 1365 هـ.ش با شماره 1709 به ثبت رسیده و در زمره زیباترین جاذبههای گردشگری یزد قرار گرفته است. مسجد جامع یزد یکی از زیباترین، بینظیرترین و مهمترین جاذبههای گردشگری استان یزد است که به شیوه یک ایوان در دل کویر میباشد . شهر اصیل و دیرین? اصفهان سرشار است از بناهای تاریخی و جاذبههای دلربای گردشگری. بافت اصلی این مجموعه تاریخی از خشت است و در میان بافت خشت ها هم از نی استفاده شده است تا بنای مورد نظر استحکام بیشتری داشته باشد. هر شهری واسه خودش دلبریا و زیبایی هایی داره که به نظرم بازار محمد علی خان هم یکی از این زیبایی های پر نقش و نگاره. یه بازار سنتی و قدیمیه.

این خانه که در بخش سنتی و بافت تاریخی اصفهان قرار گرفته، در طول سالیان اخیر بارها مورد مرمت و بازسازی واقع شده است. اولین مسیر شما به این بنای تاریخی از طریق خیابان جهان یا بزرگراه خوارزی است که برای رسیدن به خیابان آتشگاه باید از این مسیر عبور کنید. آکواریوم اصفهان به عنوان اولین و بزرگترین آکواریوم کشور به یکی از محبوبترین جاهای دیدنی اصفهان تبدیل شده و بازدید از این آکواریوم درست مانند سفر کردن به دنیای زیر آب است. دریچههای فلزی هردوسدبه تعداد 18 عدد که به آلمان سفارش داده شده بود واصل گردیده ومشغول حمل آنهابمحل میباشند ونصب آنها قریباشروع خواهدشدواطمینان حاصل است که درفصل زراعت سال آتیه از این سدها استفاده خواهدشدوزراعت سیستان که تاکنون بعلت نبودن سدهای اساسی وخراب شدن بندهای موقتی که کشاورزان بازحمات طاقت فرسا دررودخانه همه ساله احداث میکردند وبا اولین سیل ازبین میرفت بصورت مطمئنی تامین خواهدشد. در واقع از ساقهها استفاده میکردند تا دوام و استحکام بنای آتشگاه مستحکمتر شود. در واقع برای تقویت دوام و استحکام ساختار شومینه از ساقه استفاده کردند. عده ای عقیده دارند که در دوران پیش از اسلام در این مکان آتشکدهای بر پا بوده که تا دوران بعد از اسلام نیز دوام داشته،اما دلایلکافی برایاین مدعا در دستنیست.

فردی با نام حاجی حسین عطار نیز در دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار، بخشهایی از مسجد امیر چخماق را بازسازی کرد و شبستان آن را گسترش داد. در سمت شرقی میدان امیر چخماق بازاری به نام حاجی قنبر وجود دارد. در دوران ساسانیان 7 آتشکده بزرگ و معروف وجود داشت که دژ مهربین یکی از مهمترین آتشکدههای آن زمان به شمار میرود. در دوران ساسانیان آتشکده ای بر روی این تپه به وجود آمده است و همین موضوع باعث شده تا آتشگاه اصفهان جایگاه ویژه در آن دوران به دست بیاورد. اگر در مورد سفر به این شهر زیبا سؤالی برایتان به وجود آمد همکاران ما در روم تور حاضر هستند تا به سؤالات شما پاسخ دهند پس با ما در ارتباط باشید. در ورودی آب انبار راهرویی با 63 پله وجود دارد و پس از آن فضای آب انبار قرار دارد. جالب است بدانید که در گذشته در اطراف این آتشگاه اتاقهای زیادی وجود داشتند اما چون این اتاقها از ملات و خشتهای قوی و محکم ساخته نشده بودند، آسیب دیده و به مرور زمان تخریب شدند. این بنا از بافتی جالب ساخته شده است. به این ترتیب به هیچ عنوان دور از ذهن نخواهد بود که بخشهای مختلف این بنا بر اثر جنگهای انسانی نابود شده باشد. در ذهن بسیاری از ما نام اصفهان و تصویر سی و سه پل با هم انطباق دارد. غربی است که بخش شمالی جنوبی آن باوجود 53 باب مغازه، 78 متر طول دارد و بخش شرقی غربی آن هم با 100 باب مغازه، 180 متر طول دارد.

قسمت شمالی جنوبی این بازار 78 متر طول دارد و دارای 53 باب مغازه است. به همین علت که البته از نابرابری اجتماعی جامعه ایرانی نشأت میگرفت نام این بازار هم به بازار خان معروف و ماندگار شد. هم اکنون فقط سازه های قسمت شمالی و بخشی از قسمت شرقی سالم مانده اند. اکنون گردشگران امیر چخماق را نام میدانی در شهر یزد می دانند که در آن بنایی چند طبقه، مسجد و حسینیه ای به همین نام وجود دارد. گرمخانه، شامل خزینه آب گرم و فضای شستشو است و در جنب خزینه هم مخزن آب سرد وجود دارد. به دیوارههای دژ مهربین هم که دقت کنید، پایههایی را میبیند که نشان میدهند در گذشته در آتشگاه گنبد هم وجود داشت. در سقف گنبدی این بنا نورگیری وجود دارد که به خوبی نور این سازه در اعماق زمین را تأمین میکند. وارد کاخ که میشوید، اول از همه زیبایی خیرهکننده سقف بنا نظرتان را جلب میکند. وقتی که وارد میدان امیر چخماق یزد میشوید، سردری بسیار بزرگ با عرض کم به چشمتان میخورد. گفتنی است یکی از شاخص ترین جاهای دیدنی یزد در میدان امیر چخماق همان تکیه امیر چخماق است که با مناره های بلند به عنوان اصیل ترین قسمت این شهر به یادگار مانده است. نخل امیر چخماق با نام نخل حیدریه نیز شناخته شده که آن را با استفاده از چوب و به شکل سرو ساختهاند. این مسجد به عنوان یکی از معروف ترین مساجد ایران به دلیل طراحی خاص خود، در فصول گرم سال نیز از هوایی خنک برخوردار است؛ بنابراین برای بازدید از این مکان هیچ محدودیت فصلی نخواهید داشت.

این مسجد از بناهای مهم معماری اسلامی و نمونهای ارزشمند از هنر کاشیکاری و حجاری ایران به شمار میرود. در بلندای این بنا و در بالاترین نقطه کوه آتشگاه، اتاقکی گرد و دارای هشت گوشه دیده می شود که می توان نقطه نهایی این معماری را این اتاقک دانست. به گفته برخی از افراد، پنجره های این اتاقک در گذشته برای نگه داشتن آتش جاودانه بوده است. این اثر تاریخی متشکل از اتاق ها و ساختمان هایی است که در چهار جهت تپه قرار گرفته اند و تا زیر اتاقک آتشگاه نیز ادامه داشته اند اما امروزه بخش های زیادی از آن ها تخریب شده و تنها سازه های بخش شمالی و قسمتی از بخش شرقی سالم مانده اند. متاسفانه تاکنون اقداماتی خاصی برای بازسازی این بنای تاریخی صورت نگرفته و در آینده شاهد تخریب این سازه باستانی خواهیم بود. موضوعی که باید بدانید این است که بافت این آتشگاه از لایه های خشتی بوده و در بین دو ردیف خشت یک لایه نازک نی مورد استفاده قرار گرفته است که استفاده از این نی باعث شده تا شاهد استحکام بالا در این آتشکده باشیم. چون اگر فرض استیلای باطنیان بر این بنا را قبول داشته باشیم باید رخدادن جنگهای پی در پی و خونین بسیار را نیز بپذیریم.

گفتنی است که بخش گرمخانه حمام نیز بی شباهت به بخش سربینه نیست و از فضایی بسیار دلنشین و سقفی گنبدی شکل و ستون هایی در وسط و اطراف آن تشکیل شده است. میتوانید با گسترش آن به ویکیپدیا کمک کنید. ↑ «اصفهان| گروه 22 توپخانه شهرضا به کمک مناطق سیلزده شتافتند- اخبار استانها تسنیم | Tasnim». زرتشتیان و محل نگهداری آتش مقدس هستند، اگرچه هم اکنون نیز تعدادی از این معابد در کشور و به خصوص در شهر یزد دایر و محل گردهمایی سالانه آنها به شمار می رود ولی در بیشتر مناطق کشور و به خاطر گرایش اهالی به دین اسلام و تقلیل پیروان این آیین یا از بین رفته و یا تغییر کاربری داده است. با این همه، این آتشگاه که در دوره پهلوی نیز مورد مرمت جدی قرار گرفته بود، در 1330 و با شماره 380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مجموعه که از دوران قاجار به یادگار مانده، با زیبایی های توصیف ناپذیر خود، شکوه و عظمت ایران زمین و ذوق و هنر معماران ایرانی را به رخ گردشگران و هنردوستان می کشد. مدرسه خان یزد که امروزه یکی از حوزههای علمیه مهم شهر یزد است، در متراژی حدود 2910 مترمربع به دست محمدتقی خان بافقی در دوران قاجار ساخته شده است. محمدتقی خان بافقی، موسس سلسله خوانین و یکی از حکام یزد در زمان قاجار بود که در طول عمر خود آثار دیدنی زیادی در یزد مانند باغ دولت آباد، بازار قیصریه، میدان خان، باغ گلشن و مدرسه خان را ساخته و از خود به یادگار گذاشته است. محمدتقی خان سرسلسله خاندانی مشهور به خوانین یزد بود که در سال 1161 هجری قمری به حکمرانی رسید.