سفارش تبلیغ
صبا ویژن

7 عارضه ایمپلنت دندان که باید بدانید!


کاشت ایمپلنت در بسیاری از بیماران با موفقیت انجام می شود و به طور کلی 98 درصد از ایمپلنت ها کاملاً موفق هستند. اما برخی از افراد ممکن است به دلایلی عوارض جانبی خاصی را تجربه کنند. در این مقاله همان 2 درصد احتمال شکست را با عوارض ایمپلنت که در تعداد بسیار کمی از بیماران ممکن است رخ دهد را توضیح می دهیم.


عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

مهمترین عوارضی که ممکن است افراد پس از جراحی پیوند تجربه کنند عبارتند از:

1. شل شدن ایمپلنت

احتمالا یکی از شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان شل شدن آنهاست. ممکن است زمانی این مشکل را تجربه کنید که استخوان به اندازه کافی قوی نباشد که بتواند ایمپلنت را نگه دارد. همچنین ضربه به صورت، افزایش سن، سیگار کشیدن و جویدن مکرر اجسام سخت از ایمپلنت می تواند باعث شل شدن آن شود.

در صورت بروز این مشکل باید در اسرع وقت قبل از بروز سایر عوارض غیرقابل برگشت به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید.

2. عفونت اطراف ایمپلنت

در صورت بروز عفونت در اطراف ناحیه ایمپلنت یکی از نگران کننده ترین عوارض ایمپلنت دندان است. این معمولاً به دلایل مختلف کمی پس از کاشت یا ماهها یا حتی سالها بعد دیده می شود.

عفونت ممکن است با علائمی مانند خونریزی، قرمزی، تورم، ترشح چرک، بوی بد دهان یا تب همراه باشد. در صورت مشاهده این علائم، حتما با دندانپزشک خود صحبت کنید.

3. خونریزی از لثه

این امکان وجود دارد که ایمپلنت باعث خونریزی از لثه شود. البته بعد از عمل ممکن است خونریزی نسبی (اما موقتی) وجود داشته باشد اما در صورت قطع نشدن باید به آن فکر کرد. خونریزی لثه به عنوان عارضه ایمپلنت دندان می تواند علائمی مانند درد، ناراحتی معده، کم خونی و ... داشته باشد.

4. جابجایی جزئی ایمپلنت

در طول فرآیند یکپارچگی استخوان، اگرچه پایه ایمپلنت کاملاً جوش داده شده و توسط استخوان احاطه شده است، به دلیل جویدن زیاد غذاهای سفت یا ضربه، ممکن است ایمپلنت تا حدودی موقعیت خود را تغییر دهد، زیرا به این حالت حرکت می گویند. میکرو چون بسیار کوچک است.

این حرکت و جابجایی قابل مشاهده و احساس نیست و اینطور نیست که احساس کنید ایمپلنت رها شده یا در شرف افتادن است. در عوض به صورت درد خفیف در دندان مجاور یا احساس فشار در دندان مجاور خود را نشان می دهد.

این به تنهایی یکی از مشکلات ایمپلنت دندان نیست، اما در صورت عدم درمان، می تواند باعث شل شدن و از کار افتادن ایمپلنت شود. بنابراین، پیش ساز مشکل مهم تری است.

5. واکنش های آلرژیک به اجزای ایمپلنت

اگر چنین است، یکی از جدی ترین عوارض ایمپلنت دندان است که می تواند آزار دهنده باشد. برخی از افراد ممکن است به مواد پایه ایمپلنت حساسیت داشته باشند. البته اگر در معاینه مشخص شود که بیمار به نوع ریشه حساس است، از ریشه نوع دیگری در ایمپلنت استفاده می شود. اما در هر صورت اگر بیمار حساسیت داشته باشد و عمل پیوند بدون در نظر گرفتن این مشکل انجام شود، واکنش تطبیقی ??شدیدی رخ می دهد.

علائم واکنش های آلرژیک شامل تغییر طعم دهان، تورم زبان و لثه، تورم یا التهاب در محل عمل و در برخی موارد مزه و سرما است.


6. آسیب عصبی در ناحیه عمل

در برخی افراد، دندان می تواند به عصب آسیب برساند و در عین حال فضایی را در استخوان برای ایمپلنت ایجاد کند. همچنین، ممکن است در هنگام قرار دادن و نصب ایمپلنت اتفاق بیفتد. اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است علائمی مانند بی حسی، سوزن سوزن شدن در زبان، لثه، لب ها یا صورت داشته باشید.

در چنین مواردی باید مشکل را برطرف کرد، اما گاهی اوقات آسیب دائمی است، اما به ندرت به این دلیل است که متخصصان ایمپلنت مراحل کاشت را با دقت انجام می دهند. اما در هر صورت ممکن است آسیب عصبی یکی از مشکلات ایمپلنت دندان باشد که در صورت بروز آن باید جدی گرفته شود.

7. ورود پایه ایمپلنت به حفره استخوان

یکی از جدی ترین و در عین حال نادرترین عوارض ایمپلنت دندان است که فقط در فک بالا اتفاق می افتد. در واقع اگر دیواره حفره سینوس شما در فک بالا ضعیف باشد، پس از مدتی ایمپلنت می تواند آن را شکسته و وارد حفره سینوسی شود. اگر این اتفاق بیفتد، پس از ترمیم دیواره سینوس، ایمپلنت باید برداشته شود و دوباره قرار داده شود که بسیار گران است.

همچنین وقتی چیزی وارد کرده اید و وضعیت شما ثابت است، اگر ضربه محکمی به صورت شما وارد شود، باز هم می توانید به داخل سینوس بروید.


علائم هشدار دهنده عوارض ایمپلنت که باید جدی گرفته شود!

صرف نظر از اینکه کدام یک از عوارض ایمپلنت دندان را تجربه کرده اید و اینکه آیا این عارضه در مراحل اولیه است یا تشدید شده است، در هر صورت در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در ناحیه ایمپلنت، در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید. شاید. :

مشکل در جویدن

تورم لثه

التهاب لثه (لثه ها عقب نشینی و از دندان دور می شوند)

افزایش تورم لثه در اطراف ایمپلنت

نرم کننده ایمپلنت

درد یا ناراحتی شدید در ناحیه کاشت



با انتخاب یک دندانپزشک حرفه ای و با تجربه از عوارض جلوگیری کنید

اگر با حوصله دندانپزشک متخصص خوبی پیدا کردید، می توانید با اطمینان خاطر و بدون ترس از عوارض ایمپلنت دندان از دست رفته خود را جایگزین کنید. چنین متخصصانی اطلاعات کافی در مورد مراقبت های اولیه ایمپلنت به شما می دهند و در نتیجه از بروز عوارض جلوگیری می شود.

دندانپزشکانی که می توانید برای کاشت ایمپلنت به آنها مراجعه کنید می توانند دندانپزشکان عمومی با تجربه، متخصصان جراحی دندان و ایمپلنت، پروتزها یا جراحان دهان باشند.

مراجعه به منبع: https://realtimedentist.com/1401/03/دندانپزشک-متخصص-ایمپلنت-دندان-در-کرج/