سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سابسیژن چیست و چگونه انجام میشود؟

سابسیژن که به جراحی زیر جلدی نیز معروف است، نوعی روش جراحی جزئی است که برای چین و چروک های پوستی و جای جوش های قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد. سابسیژن از طریق یک سوزن و یا ابزار های دیگر زیر جلدی ایجاد سوراخ در سطح پوست را انجام می دهد. لبه تیز سوزن یا برخی دیگر از ابزار ها با شکستن رشته‌های فیبروتیک، جای زخم را به بافت های زیرین متصل می‌کند. آزاد شدن رشته‌های فیبروتیک و نفوذ کلاژن جدید به لایه زیرین پوست، منجر به ترمیم جای زخم خواهد شد. در دامه این مقاله نحوه انجام این روش جراحی را شرح خواهیم داد.

سابسیژن چیست؟

همانطور که گفته شد، سابسیژن نوعی جراحی زیر جلدی است که معمولا برای درمان اسکار ها و جای جوش و زخم های قدیمی استفاده می شود. به کمک سابسیژن، اتصالات فیبروتیک قطع می شود و سطح پوست به حالت عادی خود باز می گردد. ابزار ها و وسایلی که برای سابسیژن استفاده می شود بستگی به شدت، نوع و عمق و کهنگی زخم دارد. به طورکلی سابسیژن در سه لایه انجام می شود: لایه سطحی، میانی و عمیق. تعیین اینکه جراحی در کدام یک از این لایه ها انجام گیرد، توسط پزشک مربوطه و با در نظر گرفتن عمق و شدت اسکارها انجام می گیرد.

سابسیژن چگونهانجام می شود؟

معمولا این نوع روش درمانی طبق مراحل زیر انجام می شود:

1.      ناحیه مورد نظر را از هر نوع آرایش یا آلودگی پاکسازی کنید.

2.      حاشیه های اسکار با نشانگر جراحی علامت گذاری می شود.

3.     برای نمایش وضوح فرورفتگی ناحیه مورد نظر، نور را بالا می برند.

4.     از بی حس کننده موضعی برای ناحیه مورد نظر استفاده می شود.

5.     یک سوزن سه مخروطی یا سوزن نوکور با زاویه حاد در نزدیکی ناحیه قرار می گیرد. از سوزن های کوچک برای خطوط ریز چین و چروک استفاده می شود.

6.     سوزن از ناحیه دوم وارد پوست می شود و به جلو و عقب حرکت داده می شود تا نوار های فیبری در لایه زیرین جدا شوند. قطع اتصال موجب رفع فرورفتگی و بازگشت سطح اسکار به پوست می شود. علاوه بر این تولید کلاژن در آن ناحیه را تحریک می کند.

7.     سوزن به اندازه 90 درجه چرخانده می شود و مجددا با انجام یک حرکت پنبه ای به عقب و جلو در تمام ناحیه اسکار حرکت داده می شود.

8.     سوزن برداشته می شود و برای جلوگیری از خونریزی در ناحیه، برای چند دقیقه سوزن در محل فشار داده می شود. بلافاصله پس از اتمام مراحل فوق روی ناحیه مدنظر یخ گذاشته می شود تا از خونریزی جلوگیری شود.

جمع بندی

سابسیژن نوعی جراحی است که به آن جراحی سرپایی نیز می گویند. تصمیم به انجام این نوع جراحی، به محل و شدت زخم و همچنین نوع آن بستگی دارد. به کمک این نوع جراحی می توانید به راحتی جای جوش های قدیمی، چین و چروک، پیوند های پوستی قدیمی و همچنین فرورفتگی های ناشی از سلولیت را بهبود بخشید. اگر تصمیم به درمان جای لک و جوش های قدیمی گرفته اید توصیه می شود این نوع جراحی را با مشورت پزشک انجام دهید.

 

به نقل از: jameclinic.ir