سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارتباط ساز چیست و چگونه کار می کند؟


در عصر امروز، فناوری به طور مداوم در حال توسعه و پیشرفت است، اما نکته ای که باید در نظر داشت این است که با وجود تمام تغییرات، هنوز یک ابزار ثابت برای کنترل مدارهای الکتریکی وجود دارد و کنتاکتورها یکی از آنها هستند. کنتاکتورها به تکنسین ها این امکان را می دهند که آنها را از راه دور روشن یا خاموش کنند. با توجه به اهمیت کنتاکتور تصمیم گرفتیم در این مقاله آیریسا مگ به شما بگوییم کنتاکتور چیست و چه ویژگی هایی دارد و سپس انواع کنتاکتورها را معرفی کنیم. پس تا پایان این مقاله با الکتنو همراه باشید.

عملکرد کنتاکتور چیست؟

کنتاکتور یکی از مهمترین و کاربردی ترین قطعات در بسیاری از سیستم های برق صنعتی و تجاری می باشد. کنتاکتورها کلیدهای الکتریکی هستند که برای روشن یا خاموش کردن مدارهای الکتریکی در سطوح ولتاژ و جریان بالا استفاده می شوند. کنتاکتورها در واقع نوع خاصی از رله هستند و ویژگی اصلی که آنها را از رله های معمولی متمایز می کند این است که از کنتاکتورها در مدارهایی که ظرفیت حمل جریان بالایی دارند استفاده می شود. در حالی که رله های معمولی معمولا برای جریان های کمتر استفاده می شوند.

اجزای کنتاکتور

کنتاکتور از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

سیم پیچ / الکترومغناطیس

محفظه

مخاطب

ما به هر یک از آنها به تفصیل نگاه خواهیم کرد.

سیم پیچ / شیر برقی: این قسمت را می توان مهمترین قسمت کنتاکتور در نظر گرفت. سیم پیچ یا آهنربای الکتریکی وظیفه تولید نیروی محرکه مورد نیاز برای بستن کنتاکت ها را بر عهده دارد. این قسمت جریان خارجی را دریافت می کند و مانند یک آهنربای الکترومغناطیسی رفتار می کند.

محفظه: قسمت دوم کنتاکتور هوزینگ است که نقش عایق و محافظ را ایفا می کند و ایمنی کنتاکتور را بسیار بالا می برد. بنابراین پرسنل می توانند در تماس مستقیم از دستگاه استفاده کنند.

کنتاکت: یکی دیگر از اجزای مهم کنتاکتورها کنتاکت هایی هستند که وظیفه انتقال جریان را بر عهده دارند. یک نکته جالب این است که کنتاکت ها را می توان به اشکال مختلف استفاده کرد که هر کدام نقش متفاوتی دارند. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از: تماس فنر، تماس جانبی و تماس الکتریکی.
 برای خرید کنتاکتور و خرید از اروپا کلیک کنید.

انواع کنتاکتورها چیست؟

کانکتورها را می توان با توجه به معیارهای مختلف به انواع مختلفی طبقه بندی کرد که هر کدام دارای ویژگی ها، قابلیت ها و کاربردهای منحصر به فردی هستند. در ادامه به معرفی انواع متداول پیمانکاران می پردازیم:

1. کنتاکتور AC: این نوع مورد استفاده با منبع تغذیه DC از ورق فولادی سیلیکونی ساخته شده و دارای حلقه اتصال کوتاه در انتهای شفت ثابت می باشد. لرزش و نویز الکترومغناطیسی را از بین می برد. یکی دیگر از چیزهای شگفت انگیز در مورد کنتاکتورهای AC این است که آنها دارای جریان راه اندازی بالا با حداکثر فرکانس 600 بار در ساعت هستند.

2. کنتاکتور DC: کنتاکتورهای DC نوع دیگری از کنتاکتورها هستند که برای استفاده با منابع تغذیه DC طراحی شده اند. کنتاکتور DC از فولاد نرم ساخته شده است، بر خلاف کنتاکتورهای AC، نیازی به حلقه شاردینگ ندارد و می تواند جریان راه اندازی بالایی با حداکثر فرکانس 1200 در ساعت داشته باشد.

3. کنتاکتور مغناطیسی: سومین کنتاکتور پرکاربرد در صنعت را می توان کنتاکتور مغناطیسی دانست. این نوع کنتاکتور را می توان جدیدترین و پیشرفته ترین طراحی در بین مدل های فعلی دانست که با توجه به ویژگی هایی که دارد معمولا در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی قابل توجه کنتاکت های مغناطیسی این است که نیازی به دخالت انسان ندارد و صرفاً به صورت الکترومکانیکی عمل می کند. بنابراین، کار کردن با آنها برای کارکنان ایمن تر و راحت تر می شود.

کنتاکتورها نوع خاصی از رله هستند که به ما اجازه می دهند مدارهای الکتریکی را در ولتاژ و جریان بالا کنترل کنیم. این مشکل باعث شده است که استفاده از پیمانکاران به یک اصل اساسی در صنایع مختلف به ویژه تولیدی، حمل و نقل، ساختمانی و ... تبدیل شود که در این مقاله سعی داریم تا تعریف دقیقی از پیمانکاران ارائه دهیم و سپس شما را با انواع پیمانکاران آشنا کنیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.